I början av 1900-talet utvecklades ett stort flygintresse i europa efter att Louis Bleriot flugit ett egenkonstruerat plan över engelska kanalen och även i Sverige väcktes förstås intresset för den nya tekniken.
Otto Emil hade en son och en måg som båda var marinofficerare och liksom många unga män fascinerade av den nya tekniken att färdas i luften. Sonen Fredrik lyckades nu övertala sin far att anskaffa ett flygplan av typen Bleriot, för att skänka till det svenska försvaret.
Sagt och gjort... Ett flygplan beställdes från ett varv i Landskrona. Varvet hade utökat sin verksamhet genom att även ta upp tillverkning av flygplan och så småningom levererades också det beställda planet.
Otto Emil tillskrev kungen och meddelade att han anskaffat ett flygplan som han avsåg att donera till fösvaret med förbehåll att man utbildade hans måg i konsten att framföra detsamma. Kungen tog emot gåvan och såg till mågen utbildades vid en flygskola i England, där han, efter avslutade studier, erhöll ett internationellt flygcertifikat.
Genom Otto Emils försorg fick alltså det svenska försvaret sitt första flygplan och sålunda lades alltså grunden till vad som senare utvecklades till sveriges flygvapen.
Otto Emils flygplan finns nu att beskåda på Tekniska Museet.